Goh, ik weet niet zo heel goed wat te denken, maar ben er zeker van dat splitsen géén oplossing is.
- Wat gebeurt er met Brussel?
- Hoe zit het met alle internationale verdragen die België ooit ondertekend heeft?
- ...
Ik denk dat we best op zo veel mogelijk vlakken proberen samen te werken, ipv allerlei bevoegdheden naar de verschillende gemeenschappen en gewesten te schuiven. Het lijkt wel 1 grote warboel.
Trouwens, ik woon in de Brusselse rand en maak de problemen van dichtbij mee. Nu, op zich zijn er hier geen 'rellen' of dergelijke, maar de taalkwestie omringt ons nu eenmaal. Ik ben voor multiculturaliteit en voor een mengelmoes Nederlandstaligen/Franstaligen, maar ik verwacht wel van beide partijen medewerking. Als ik bijvoorbeeld in Brussel ga winkelen, zal ik ALTIJD Nederlands spreken aan de toonbank, omdat dat mijn recht is (Brussel is 2talig, namelijk). Maar of ik dan ook in het Nederlands antwoord krijg hangt er nog maar vanaf... In ieder geval, ik spreek wel Frans tegen hen -pas de problème!- als ze er in het Nederlands niet uitgeraken. Ik zie het eerder als een test voor hen. Ze moeten het een beetje leren. Als alle Nederlandstaligen Frans gaan spreken, zullen ze het nooit leren

Maar goed, ik veralgemeen hier niets hé. Er zijn wel degelijk Franstaligen die Nederlands kunnen, al merk ik gewoon dat die in Brussel moeilijk te vinden zijn... (En hier in de rand ook...) Da's jammer