• Forum
  • Nieuws
  • Over Clounited
  • Link naar Clounited
  • Chat met ons mee
*
Zoek:  
  • Startpagina
  • Help
  • Search
  • Kalender
  • Inloggen
  • Registreren
  • forum
  • Foto
  • Links
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 Mei 2012, 15:33:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Clounited > Clouseau > Clouseau Polls > Wat vind jij van België?
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Naar aanleiding van alle commotie over de nieuwe single 'Leve België': Wat is je mening over België?
België barst!
België rules!
België heeft zijn (bestuurlijke) tekortkomingen, maar die zijn misschien juist wel de charme van het land...
Anders

Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Wat vind jij van België?  (gelezen 1468 keer)
Double Trouble
Adrenaline
*

Bekijk profiel
Wat vind jij van België?
« Gepost op: 19 September 2009, 12:40:12 »

Ik ben Nederlander en verbaas me soms wel eens over de hevige communautaire strijd die zeker de laatste jaren (opnieuw) de kop heeft opgestoken in België. Alle begrip voor de voorvechters van een onafhankelijk Vlaanderen en ook voor hun argumenten, maar zo'n reactie van een Vlaams Minister op nota bene de nieuwe single van Clouseau... Heeft die nu echt niets belangrijkers om zich mee bezig te houden?

Zoals gezegd, ik snap wel waarom sommigen Vlaanderen liever onafhankelijk zien, maar zou zelf toch voor de derde optie gaan...
marti
Vonken & Vuur

Bekijk profiel
Re: Wat vind jij van België?
« Antwoord #1 Gepost op: 19 September 2009, 14:08:03 »

Ik heb ook voor het derde gestemd. Er moet weldegelijk een oplossing komen voor de problemen die er zijn & liefst zo snel mogelijk. Alleen om daarom het land te splitsen vind ik te ver gaan. Trouwens wat gaan ze met Brussel doen? Doormidden hakken zoals ze ooit met Berlijn gedaan hebben Huh? smiley1 Of wordt een gemeente à la Baarle Nassau - Baarle hertog.
Ik heb als niet Belg 14 jaar in & rond Brussel gewoond & de problemen van dichtbij gezien & ben er ook vaak mee geconfronteerd geweest. Ik snap dat voor families die er altijd hebben gewoond de huidige ontwikkeling niet leuk meer is, maar ze moeten ook niet gaan overdrijven. Mensen meteen op de vingers tikken als ze een andere taal spreken, of affiches verbieden omdat ze niet in Nl zijn, gaat mij echt te ver.  Andermans eigendommen bekladden & vernielen omdat ze niet in het Nl zijn hoort gewoon niet. Ze hebben ooit een fout gemaakt om een aantal gemeentes faciliteiten te geven. Alleen de franstaligen die er zijn komen wonen hebben zich alleen niet aangepast & hebben gewoon hun zin gedaan. Op zich niet goed, maar je moet een kat ook niet bij de melk zetten hé (of hoe was dat spreekwoord ook weer?!?) Ook economisch gezien kan men beter niet splitsen lijkt mij. Misschien dat Vlaanderen sterker is dan Brussel & Wallonië, maar dat is misschien ooit wel eens anders geweest. Daarbij hoeveel Vlamingen gaan er dagelijks in Brussel of wallonië werken & andersom. Dat zouden dan allemaal grensarbeiders worden als het land zou splitsen smiley1 Laat België maar gewoon samenblijven & een degelijke oplossing zoeken welke werkt voor alle partijen

Gezonde groetjes
Marti

Voor een gratis Body & voedingsanalyse (zonder aankoopsverplichting): www.toffemens.be
Svenneke
In Stereo
**

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 September 2009, 14:26:21 »

Ook ik stemde op't derde,al die Vlaamsgezinde partijen staan te springen om te splitsen maar kunnen niet tegen kritiek,let maar ns op!Afbreken kunnen ze,maar zelf een plausibele solutie aanbrngen,da's zeker een brug te ver.
Ine
Vonken & Vuur

teletijdsmachine me naar daar...

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 September 2009, 15:16:51 »

Ik vind dat ze niet zo hevig moesten reageren op de singel want ik vind dat je als zanger je eigen mening moet kunnen uiten. Ze hebben daarbij ook niet het bestuur zwart gemaakt, maar vinden gewoon dat België één moet blijven.
Ik weet er niet genoeg van af om te zeggen wat het 'beste' is, maar ik denk niet dat de problemen opgelost gaan zijn door te splitsen. Wat voor een landje schiet er dan over?? Je ziet ons nu al niet op de wereldkaart. Er zijn problemen, maar volgens mij is het beter om die een hoofd te bieden dan te splitsen... Maar zover zijn we nog niet
Belle
Vonken & Vuur

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 September 2009, 22:55:56 »

Ik heb 'anders' gekozen. België heeft idd zijn tekortkomingen, maar dat vind ik niet echt een charme. Knipoog

Mijn papa was Waal en mijn mama is Vlaams...alleen al hierdoor zou ik het heel jammer vinden mocht België splitsen.

www.born2race.be

Clouseau 2010 op 19 december
berdien
In Stereo
**

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 21 September 2009, 16:45:21 »

Citaat van: Belle op 19 September 2009, 22:55:56
Ik heb 'anders' gekozen. België heeft idd zijn tekortkomingen, maar dat vind ik niet echt een charme. Knipoog

Mijn papa was Waal en mijn mama is Vlaams...alleen al hierdoor zou ik het heel jammer vinden mocht België splitsen.

ben het daar volledig mee eens. Ik heb Waalse vrienden en wij komen heel goed overeen. Al is mijn frans en hun nederlands niet vloeiend.
Veel problemen zijn gewoon de schuld van politiek en hebben niks met de mensen te maken.
Maak België gewoon helemaal een en niet met al die verschillende regeringen en weet ik wat allemaal iedereen gelijk dat zo veel makkelijker zijn.

SandrinaD
En Dans

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 25 September 2009, 14:36:38 »

Goh, ik weet niet zo heel goed wat te denken, maar ben er zeker van dat splitsen géén oplossing is.
- Wat gebeurt er met Brussel?
- Hoe zit het met alle internationale verdragen die België ooit ondertekend heeft?
- ...
Ik denk dat we best op zo veel mogelijk vlakken proberen samen te werken, ipv allerlei bevoegdheden naar de verschillende gemeenschappen en gewesten te schuiven. Het lijkt wel 1 grote warboel.

Trouwens, ik woon in de Brusselse rand en maak de problemen van dichtbij mee. Nu, op zich zijn er hier geen 'rellen' of dergelijke, maar de taalkwestie omringt ons nu eenmaal. Ik ben voor multiculturaliteit en voor een mengelmoes Nederlandstaligen/Franstaligen, maar ik verwacht wel van beide partijen medewerking. Als ik bijvoorbeeld in Brussel ga winkelen, zal ik ALTIJD Nederlands spreken aan de toonbank, omdat dat mijn recht is (Brussel is 2talig, namelijk). Maar of ik dan ook in het Nederlands antwoord krijg hangt er nog maar vanaf... In ieder geval, ik spreek wel Frans tegen hen -pas de problème!- als ze er in het Nederlands niet uitgeraken. Ik zie het eerder als een test voor hen. Ze moeten het een beetje leren. Als alle Nederlandstaligen Frans gaan spreken, zullen ze het nooit leren  Brede lach Maar goed, ik veralgemeen hier niets hé. Er zijn wel degelijk Franstaligen die Nederlands kunnen, al merk ik gewoon dat die in Brussel moeilijk te vinden zijn... (En hier in de rand ook...) Da's jammer  Bedroefd

Don't you underestimate the strength of a woman
katrientje
Adrenaline
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 November 2009, 19:50:45 »

http://apps.facebook.com/livingsocial/micro/polls/1601459/results
Barbara
VanBinnen

Wat wil een vrouw? Wie is haar held vandaag?

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 24 November 2009, 10:37:43 »

Ik heb bij dat communautaire gebeuren altijd een beetje het gevoel van "onbekend is onbemind".
Het zijn vaak de mensen die het verst van Wallonië afwonen (of die Wallonië het minst goed kennen) die het hardst om onafhankelijkheid schreeuwen.
Maar waarom?
Omdat Walen lui zijn, onvriendelijk, ...

Ik ben zelf op en top Vlaamse maar woon net over de taalgrens in een mooi Waals dorpje.
Het is er zaaaaalig wonen. Er wonen heel wat Vlamingen. Walen en Vlamingen gaan er heel goed en verdraagzaam met elkaar om.

Ik vind wel dat je - als je kiest in Wallonië te gaan wonen - je een beetje moet 'integreren'.
Wij doen dat door toch Frans te spreken in de plaatselijke winkel en wij sturen ook onze kinderen in het dorp naar school. Zo krijg je zelf het beste voeling met je dorp en je dorpsgenoten en laat je zien dat je je ook graag WIL integreren.
Mooi voordeel is dat onze kinderen (nu nog erg klein, maar toch) tweetalig worden opgevoed.

Voor mij dus ABSOLUUT geen splitsing. Ik ben het helemaal eens met de boodschap van het liedje Leve België:
Vlamingen en Walen staan samen sterker
en
België is een veel te mooi land om te gaan splitsen!
Sonja
Vonken & Vuur

De terminologie is: Dansvloertherapie!

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 November 2009, 11:12:46 »

Voila, mooi gezegd Barbara!

Alles gaat voorbij, maar eerst genieten we ervan....
kristina
In Stereo
**

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 25 November 2009, 18:57:38 »

ik heb voor het laatste gekozen

Mijn grote liefde heet "MUZIEK"
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: